Poszczególne gałęzie transportu drogowego mogą zasadniczo pomiędzy sobą się różnić, dlatego decyzja o wyborze właściwego rodzaju i typie pojazdu musi być uzależniona od specyfikacji danej branży.
Podczas zakupu należy szczególną uwagę zwrócić na wymagania związane z właściwościami posiadanymi przez towar i wymaganiami, które związane są z warunkami przechowywania.
Nadwozie musi być technicznie dopasowane do budowy pojazdu i technologii. Równolegle musi być zgodne z obowiązującymi przepisami, które regulują tę kwestię. W transporcie drogowym można wyróżnić kilka rodzajów nadwozi.
Spis treści
Powody klasyfikacji pojazdów ciężarowych
Poszczególne rodzaje różnią się pomiędzy sobą ładownością, na którą przełożenie posiada ilość osi. W rezultacie powstał bardzo duży rozstrzał od kilku do nawet kilkunastu ton.
Najczęściej można spotkać pojazdy, których przestrzeń ładunkowa wynosi ok. 50 metrów sześciennych, choć można spotkać te z większą jak i mniejszą. W rezultacie każdy pojazd posiada swoje zastosowanie w poszczególnych branżach, co ostatecznie pozwala na rozsądne gospodarowanie środkami w firmie.
Typy pojazdów w transporcie drogowym
Typy pojazdów w transporcie drogowym są podzielone ze względu na rodzaj nadwozia. W tej grupie znajdują się pojazdy, które odnoszą się głównie do pojazdów ciężarowych.
Ich przeznaczenie jest ukierunkowane na transport ładunków neutralnych, ładunków chłodniczych. Dodatkowo można je wykorzystywać do transportowania ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych. W ramach tej grupy można również przewozić ładunki sypkie i ciekłe.
Pojazdy z naczepą
Pojazdy z naczepą charakteryzują się posiadaniem naczepy, której część znajduje się na pojeździe silnikowym, który ciągnie naczepę. Ten rodzaj przyczepy umożliwia obciążenie pojazdu ciągnącego. Stosowany rodzaj ciągników siodłowych pozwala na ciągnięcie naczep dostosowanych do transportowania dużej i ciężkiej ilości towarów.
Przepisy wskazują, ze dopuszczalna długość wynosi 16,5 m, a maksymalna ładowność to 24t. Największa objętość to 100 m^3. Ten rodzaj naczepy umożliwia podjazd tyłem i załadowanie od początku do końca. W tej grupie znajdują się: chłodnie, izotermy, wywrotki, a także kryte plandeką i naczepy odkryte.
Zestaw – ciągnik siodłowy i przyczepa
W przypadku zestawu ciężarowego złożonego z ciągnika siodłowego i przyczepy, przyczepa cechuje się brakiem silnika. Musi być ciągnięta przez ciągnik siodłowy. Przepisy wskazują, że łączna ich długość nie może przekraczać 18,75 m a objętość wnętrza może maksymalnie wynosić 120 m^3.
Maksymalna ładowność jest identyczna jak w przypadku pojazdu z naczepą i wynosi 24 t. Ten zestaw można z powodzeniem rozłączyć i ładować osobno bez konieczności obecności ciągnika.
Samochody ciężarowe, tzw. solówki
Jeden z rodzai samochodów ciężarowych, które w języku potocznym określane są jako solówki. Maksymalna ładowność uzależniona jest od danego pojazdu.
Najczęściej na rynku występują solówki, których ładowność wynosi 7,5t; 8t; 11,5t. W przypadku tych pojazdów, pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi zazwyczaj maksymalnie ok. 50 m^3.
Samochody dostawcze – busy
Rodzaj pojazdów, który jest bardzo często wykorzystywany przez kurierów. Przyjęto, że masa całkowita tych pojazdów nie może przekroczyć 3,5t.
Przeliczenie na palety jest indywidualnie ustalane dla pojazdów ze względu na posiadane wymiary skrzyni ładunkowej. Najczęściej ładowność wynosi 17t, a pojemność przestrzeni ładunkowej określana jest na poziomie 17 m^3. Z pewnością wyróżnia je największa wygoda użytkowania w przestrzeni miejskiej.